Panoramaroute

14 september 2019 - Graskop, Zuid-Afrika

Er werd door iemand gevraagt of we zelf rijden en links rijden op allebei is het antwoordt ja. Wim rijdt en ik ben de navigator 😹😹😹. Vanmorgen toen we opstonden was het aardig mistig dus beetje twijfel of we dan wel wat zouden zien onderweg. Maar met het ontbijt  gesprekje met de manager gehad en die zei ga maar gewoon want meestal als je een paar kilometer op de route  zit  dan heb je daar al beter weer.  Dus na een heerlijk ontbijt / lunch zoals de serveerster lachend zei , want het was  echt een heeeel uitgebreidt ontbijt  gingen we op weg. De panoramaroute wordt meestal linksom gereden maar op advies van de reisorganisator en de manager hier zijn we andersom gestart.  Toen we de weg opreden had ik zoiets van , tjee waar zijn we aan begonnen , ze waren met de weg  bezig en er lagen heel veel stenen op de weg en natuurlijk ,de  beroemde potholes , gaten in de weg zoals ze die hier noemen , maar goed toch door gereden en de weg werd wel iets  beter maar nog steeds steentjes op deweg. Maar wat een mooie weg  zeg , prachtige bergen en opbloeiende natuur , want hier is het begin lente  . We hebben er echtgeen spijt van gehad dat we door zijn gereden.  Onderweg kwamen we 3 auto,s tegen en 1 motor dus het leek wel of we alleen op de wereld waren, wat een luxe .  Onderweg ook nog wat koeien en  geiten en vogeltjes tegen gekomen en heeeeeel af en toe een mens 😜😜😜.  Op een bepaalde kruising zagen  we een plaatsje in het dal liggen  en yoen wisten we even niet meer waar we nu waren. Dus even gevraagt aan een automobilist die toevallig achter ons stond en die stuurde ons naar rechts , bleek later de verkeerde kant te zijn maar goed . S,morgens van de manager de tip gekregen om  bij CHUBBY PIG  , een restaurantje  daar in de buurt te gaan etenen jahoor die kwamen we al gauw tegen  , leuk tentje aan de rivier de treut met een paar lieve honden. Die maar al te blij waren dat ik de heerlijke hamburger van maar liefst 250 gram niet helemaal op kon .  Daarna weer op weg en toen zagen we ineens het andere restaurant wasr iedereen het iedere keer over had gehad  aan de linker kant van de week rn toen ging ons een lampje branden dat we de verkeerde kant op reden.  Ongekeerd en weer op weg en jahoor toen kwamen we bijBourke,s luck potholes waar de rivier de treut en de blyde river bij elkaar komen en samen in de rotsen gaten hebben gemaakt door erosie. Ook weer zo,n mooi verschijnsel en gezellige mensen . We zijn vandaag door verschillende mensen aangesproken als mama en papa , grappig hoor want Wim is helemaal geen papa , masr denk dat het komt omdat de meeste jonger dan ons waren en dan ben je al gauw papa en mama . Gezellige mensen .wat me wel heel erg verbaast is dat de meeste Afrikaanse mensen als voertaal  engels gebruiken.  Onder elkaar spreken ze wel afrikaanse dialecten maar voor derest allemaal prima engels.  Na de potholes weer op weg  . Er stonden nog een paar dingen op de planning , maar de rondavels doen we morgen want we gaan op advies van de manager via die kant naar timbavatie. De Afrikaners hebben een speciale week en dan is het heel druk op de grotere weg en deze is zo mooi en stuk rustiger dus doen we dat. We zijn nog bij de Berlin waterfall geweest  maar de lisbon hebben we gemist . Kijken we morgen nog wel  even na . Vanavond eten we lekker hier. Ga nog even proberen wat foto,s erop te zetten . Morgen op naar het wild 😃😃😃😃😃