Hluhluwe safari

23 september 2019 - St Lucia, Zuid-Afrika

Vanmorgen om 4.00 opgestaan omdat we om 5.00 opgehaald zouden worden om op onze laatste safari te gaan naar Hluhluwe , een natuurpark hier een uur rijden vandaan. Het water deed het nog steeds niet dus zonder douchen dan maar op stap. Er was veel wind toen we wegreden en het was koud in de jeep.  Gelukkig waren de zijwanden wel dicht dat hielp een beetje. Na een uurtje ofzo kwamen we bij het park aan en het begon licht te worden. Nog even een sanitaire stop en toen op weg. We hadden dekens van de driver gekregen en die hadden we wel nodig want het was erg koud en winderig daar nu de zijwanden omhoog waren want anders zie je natuurlijk niets door dat plastic. Maar goed je moet er wat voor over hebben. We kwamen al gauw 2 witte neushoorns tegen . De natuur is hier weer heel anders , wat grote heuvels en de bomen en struiken zijn hier groener. De gids reed een paar keer naar boven , prachtig uitzicht maar erg koud.daar zit je dan in Zuid Afrika te blauwbekken haha en vorige week hadden we 45 gr in Krugerpark. Zo kan het gaan hier. We zagen nog buffels , koedoes , kleine koedoes etc. maar het mooiste was toch wel dat we 1 olifant zagen lopen , we reden terug om hem te volgen. En toen zagen we een paar auto,s staan bij een pad , je kan nl goed zien waar de beesten altijd lopen, en jahoordaar kwam een olifant aan  lopen .....en nog eentje en nog eentje etc ook een aantal kleintjes erbij. Alleen was na de eerste olifant mijn batterij leeg dus daar baalde ik wel van. Gauw een andere erin maar toen was de groep al doorgelopen.  De gids zei dat ze waarschijnlijk naar de waterplaats onderweg waren dus zijn we daar naar toe gereden en keken er van bovenaf op , en ze gingen net oversteken naar de overkant , zo leuk om dit te zien. Erwas nog een olifant aan de kant gebleven , die stak wat later over , het leek net of er iets naast liep maar je kon het moeilijk  zien , opeens raakte hij in paniek en ging rondjes draaien en ging tetteren waarschijnlijk om hulp, want vanaf de andere kant werd er terug getetterd en liepen er twee olifanten naar die ene toe en gingen helpen. Op de foto,s later kun je zien dat er waarschijnlijk een kleintje naast liep en die is daar onder water geraakt en toen was er paniek , je ziet op het laatst dat er i.p.v 3 nu 4 olifanten naar de kant lopen dus de kleine is erweer bij. Mooi om die hulp reactie te zien van die andere .  We hebben ook nog wat mooie vogeltjes gezien en een hoop geluiden die daar bij hoorde. Al bij al hebben we vandaag 8 witte neushoorns gezien, geweldig hoor.  Na de safari kregen we nog een lunch van de organisatie van de jeep. En toen weer naar het hotel terug. Het was intussen bij 14.00 geworden.  Daarna even snel naar het kantoor van de whalesafari die ik morgen ochtend zou gaan doen , en wat ik al vreesde hij is afgelast door teveel wind , dus helaas gaat dat feest niet door.  Nou ja kan ik in ieder geval wat later opstaan. Het water deed het nog steeds niet. Wim liet de auto even wassen , wat   Heel kundig werd gedaan door iemand met de hand binnen en buiten. Al bij al duurde het een uur voordat die klaar was maar hij ziet er weer spik en span uit. Daarna zijn we nog even een stukje gaan rijden o.a even naar het strand in de buurt , daar waren ze aan het zwemmen brrrrr veeeeels te koud . Maar goed wij hebben er alleen maar even gestaan.  Daarna nog even een rondje en terug naar het hotel . Het water deed het gelukkig weer.  Even een kort dutje want ik was een beetje moe en daarna naar de Italiaan op de hoek om weer heerlijk. Te eten. Al bij al weer een voldane dag. Het is nu echt over met de safari,s . Morgen door naar Umhlange i.b.v Durban  waar we even een dagje wat rustiger aan gaan doen voordat we naar Drakensbergen gaan.