Op naar Swaziland.

21 september 2019 - St Lucia, Zuid-Afrika

Deze dag weer vroeg op pad want we gaan naar SWaziland dat is een aardige trip van zo,n 400 km. De eerste 80 km rijden we nog door Krugerpark en indien je daar gemiddeld 25km p.u rijdt omdat je vaak stopt duurt het wel even voordat we de gate door zijn. Onder weg komen we weer van alles tegen en we staan 2 keer stil omdat er een luipaard is gespot maar helaas wij zien hem niet daar tussen al die bomen dus rijden we maar weer door. Bij een picknik plaats stoppen we nog even om een bakkie te doen en daar lopen olifanten rond en een hoop vogels. Leuke afsluiting van geweldige safari dagen in en rond kruger wat hebben we genoten. Nu op weg naar Swaziland. Daar moeten we door de douane en ik moet zeggen het gaat heel  flexibel we hebben weleens andere verhalen gehoord daarover.  Na de grens gaan we ern prachtige weg op met mooie natuur , er is veel bos en houtzagerijen , maar ook heel veel nieuwe aanplant  dus je kunt zien dat ze daar goed bezig zijn.  Het is een flink stuk voordat we bij de gate van het Mlilwane reserve park komen waar in onze volgende stop is , REILLY,S ROCK HILL TOP LODGE  een oud koloniaal hotel , wat wij prachtig vinden , oude meubelen en een prachtig uitzicht over de omgeving.  In het boek in onze kamer staat een stukje beschreven over prins Bernard die hier vroeger vaak kwam.  Hij heeft zich daar ingezet voor het behoudt en terugkeer van de neushoorn.  De eigenaar toen had een flinke lening op het gebouw met wel 20% rente en ze konden het haast niet meer af betalen. Bernard heeft toen de lening afbetaald en een nieuwe lening aangeboden voor 3 % . Op zijn sterfbed heeft hij de rest geschonken aan de eigenaar zodat het pand met geweldige tuin kan blijven bestaan.  Ze hebben hier voederplateau,s voor de vogels en er lopen kleine hertjes rond . Vanavond hadden we ook een kikker concert goh wat kunnen die herrie maken zeg . Samen met de andere gasten gegeten bij het kampvuur en ik moet zeggen er was meer dan genoeg eten en lekker , de danes Ruth en Lizzy die de boel runnen hebben heerlijk gekookt. Met een aantal mensen zitten prachtig , 1 vrouw herkende Wim van een bezoekje ergens onderweg dus dat was gelijk een leuke klik. Hier gaan we redelijk vroeg naar bed want tje de ochtende beginnen meestal vroeg

1. Silvia van ark:
    21 september 2019
    Die kikkers zijn heeeeeeeel herkenbaar 🤣
  2. Dieoke:
    21 september 2019